دکتر سارا بهروان / درمانی پوست / واکسن گارداسیل و قیمت آن + تزریق در کلینیک ایوا
۸ دقیقه
واکسن گارداسیل و قیمت آن

واکسن گارداسیل و قیمت آن + تزریق در کلینیک ایوا

آنچه می خوانید...

واکسن گارداسیل در برابر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از افراد محافظت می کند. پس از تزریق، واکنشی شروع می شود که در آن بدن آنتی بادی ایجاد می کند تا به سیستم ایمنی کمک کند با عفونت HPV مبارزه کند. واکسن های گارداسیل حاوی ذرات ویروس مانند هستند که از پوسته پروتئینی انواع شایع HPV به دست آمده است. این فرآیند از فناوری DNA نوترکیب استفاده می کند. با تزریق واکسن گارداسیل بیش از 18 سال در برابر انواع ویروس HPV در امان خواهید بود. این واکسن به صورت دو و چهار ظرفیتی موجود است و انواع HPV را هدف قرار می دهد. واکسن گارداسیل برای اولین بار در سال 2006 معرفی شد. این واکسن ها در پیشگیری از عفونت های HPV بسیار مفید هستند و اثر حفاظتی آنها در برابر انواع HPV که بیشتر با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند، ثابت شده است. واکسن گارداسیل می تواند از بیش از 90 درصد سرطان های مرتبط با HPV جلوگیری کند.

 

HPV یا زگیل تناسلی چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از خانواده ویروس های پاپیلوما است که سلول های انسانی را آلوده می کند. این ویروس عامل 5 درصد از سرطان ها است و شایع ترین عفونت مقاربتی (STI) است. بیش از 100 نوع HPV وجود دارد. سیزده مورد از آنها مسئول سرطان های دهانه رحم، واژن، فرج، آنوژنیتال و اوروفارنکس هستند. HPV 16 مسئول بیشتر سرطان های مرتبط با HPV است. حداقل 50 درصد از افراد فعال جنسی در مقطعی از زندگی خود به HPV مبتلا می شوند، اما تعداد کمی از زنان به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند. هنگامی که سیستم ایمنی بدن نتواند از شر عفونت HPV خلاص شود، ممکن است برای همیشه در بدن باقی بماند در نتیجه باعث غیر طبیعی شدن سلول ها و بروز سرطان می شود.

واکسن گارداسیل

عفونت HPV چقدر شایع است؟

عفونت HPV شایع ترین عفونت مقاربتی در سراسر جهان است. برآوردها حاکی از آن است که 80 درصد از مردان و زنان در دوره ای از زندگی خود به یک یا چند نوع HPV مقاربتی آلوده می شوند، به خصوص اگر واکسینه نشده باشند. بالاترین میزان عفونت HPV در مردان و زنان زیر 25 سال فعال از نظر جنسی است. واکسن گارداسیل بهترین راه برای جلوگیری از عفونت HPV و انواع سرطان های مرتبط با آن است.

بخوانید: معرفی قطعی ترین شیوه های درمان زگیل واژن (موضعی و پیشرفته)

HPV چگونه منتقل می شود؟

HPV از طریق تماس تناسلی (پوست به پوست) اغلب در طول رابطه جنسی واژینال یا مقعدی منتقل می شود. زگیل تناسلی همچنین می تواند در طول رابطه جنسی دهانی منتقل شود. اکثر مردم هرگز نمی دانند که HPV دارند یا اینکه آن را به شریک جنسی منتقل می کنند. بنابراین، ممکن است نتوان فهمید چه کسی یا چه زمانی به شما HPV داده است. HPV  آنقدر شایع است که بیشتر افراد بلافاصله پس از شروع رابطه جنسی به آن مبتلا می شوند. تمام زنانی که رابطه جنسی داشته اند در معرض خطر ابتلا به HPV و سرطان دهانه رحم هستند.

 

واکسن گارداسیل فیک

واکسن گارداسیل هنگ کنگ و چینی ممنوع

در ماه ژانویه تعداد از واکسن های گارداسیل هنگ کنگی یافت شدند که به میکروارگانیسم‌ها آلوده شده بوند. البته همه واکسن های گارداسیل هنگ کنگی این میکروارگانیسم‌ها آلوده نیستند. بهتر است جهت پیگشیری از بروز خطر برای سلامتی از واکسن های این کشور و حتی چینی نیز اجتناب شود.

منبع: Hong Kong fake HPV vaccines contaminated

 

چرا باید واکسن گارداسیل بزنیم؟

ثابت شده است که واکسن گارداسیل برای محافظت در برابر ویروس زگیل تناسلی و کاهش عفونت HPV بسیار ایمن و موثر است. این امر خطر ابتلا به سرطان های ناشی از HPV را کاهش می دهد. واکسن HPV نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دهانه رحم ایفا می کند، زیرا تقریباً تمام موارد سرطان دهانه رحم توسط HPV ایجاد می شود. HPV   16 و 18 باعث حدود 7 مورد از هر 10 مورد سرطان دهانه رحم می شود که واکسن در برابر این انواع HPV اثر محافظتی دارد.

بخوانید: دروغ های بزرگ در مورد زگیل تناسلی

عملکرد واکسن گارداسیل چیست؟

واکسن گارداسیل در برابر انواع HPV که بیشتر زگیل های تناسلی را ایجاد می کنند از افراد محافظت می کند. مطالعات نشان می ‌دهد که یک ماه پس از تکمیل مجموعه کامل واکسن ها قدرت حفاظتی آنها تقریباً ۱۰۰٪ مؤثر است. این واکسن از تبدیل شدن سلول های طبیعی دهانه رحم به سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

 

واکسن گارداسیل چگونه تزریق می شود؟

واکسن HPV به در بازو یا ران افراد تزریق می شود. یک یا دو دوز از واکسن توصیه می شود (بسته به سن شما و شرایط کشور شما). تمام دوزها به صورت تزریقی هستند و حفاظت مناسبی در برابر انواع ویروس HPV ارائه می دهند.

بخوانید: درمان زگیل تناسلی با لیزر co2 بدون احتمال بازگشت در یک جلسه +فیلم

چه زمانی افراد باید واکسن گارداسیل تزریق کنند؟

توصیه می شود که کودکان واکسیناسیون HPV را در سن 11 یا 12 سالگی شروع کنند، اما واکسن ها را می توان از سن 9 سالگی نیز تزریق کرد. واکسیناسیون HPV تا سن 26 سالگی توصیه می شود. این واکسن عفونت های HPV را درمان نمی کند، بنابراین باید قبل از شروع فعالیت جنسی، زمانی که پیشگیری از عفونت موثرتر است، تزریق شود. بعد از اینکه یک فرد درگیر فعالیت جنسی می شود، احتمال اینکه در معرض یک یا چند سویه HPV قرار گیرد بسیار بیشتر است.

عوارض واکسن گارداسیل

عوارض جانبی احتمالی واکسن گارداسیل چیست؟

واکسن HPV بسیار ایمن است. میلیون ها کودک در سراسر جهان این واکسن را دریافت کرده اند. البته مانند هر واکسن یا داروی دیگری می تواند عوارض جانبی داشته باشد. اکثر کسانی که واکسن را تزریق می کنند، عوارض جانبی را تجربه نمی کنند یا عوارض جانبی خفیف است. شایع ترین عوارض جانبی ممکن است شامل قرمزی، تورم یا درد در محل تزریق باشد که باید ظرف چند روز از بین برود. سایر موارد عبارتند از تب خفیف، کبودی یا خارش در محل تزریق، حالت تهوع و درد در بازوها، دست ها، انگشتان دست، پاها یا انگشتان پا. عوارض جانبی جدی مانند دشواری تنفس، بسیار نادر است. بطور کلی مزایای واکسن HPV بسیار بیشتر از هر یک از خطرات بالقوه و عوارض جانبی آن است.

بخوانید: درمان قطعی و سریع زگیل تناسلی با روش کرایوتراپی

آیا واکسن گارداسیل باعث ناباروری می شود؟

واکسن HPV بسیار ایمن است و هیچ خطری برای باروری ندارد. واکسن HPV حتی می تواند با جلوگیری از ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم و مسائل مربوط به زنان مرتبط با درمان سرطان دهانه رحم به محافظت از باروری کمک کند.

 

آیا در دوران بارداری و شیردهی می توان از واکسن گارداسیل استفاده کرد؟

زنان در سنین باروری که قصد بچه دار شدن دارند، می توانند واکسن HPV را دریافت کنند اما توصیه می شود قبل از بارداری دوره واکسیناسیون را تکمیل کنند. اگر پس از شروع سری واکسن HPV باردار شدید، دوز دوم و یا سوم باید تا زمانی که دیگر باردار نیستید به تعویق بیفتد. سپس می توانید با دوز بعدی را بدون نیاز به شروع مجدد ادامه دهید. مطالعات ایمنی واکسن HPV نشان داده است که واکسن بعید است به جنین آسیب برساند و مادران شیرده می توانند واکسن HPV را با خیال راحت دریافت کنند.

بخوانید: درمان قطعی زگیل صورت و بدن با کرایوتراپی

واکسن گارداسیل 9 ظرفیتی

هزینه واکسن گارداسیل چقدر است؟

هزینه واکسن گارداسیل در ایران تقریبا بالا است. تعرفه واکسن گارداسیل 4 ظرفیتی در حال حاضر 4,750,000 و قیمت واکسن 9 ظرفیتی بین 9,500,000 تا 18,000,000 تومان است.

مشاوره و رزرو نوبت تزریق واکسن گارداسیل در کلینیک ایوا

دریافت مشاوره ( کلیک کنید)

سوالات متداول

آیا بعد از 26 سالگی می توان واکسن گارداسیل تزریق کرد؟

در صورتی که قبلا واکسینه نشده اید، واکسن همچنان مانند افراد جوان در پیشگیری از عفونت بسیار موثر است. اگر به HPV آلوده شده‌ اید، واکسن می ‌تواند از شما در برابر سایر گونه ‌های HPV که در معرض آن‌ها قرار نگرفته ‌اید، محافظت کند و از عفونت مجدد با همان سویه ‌ها جلوگیری کند و ایمنی بدن و توانایی حذف ویروس را تقویت کند.

آیا می توانم واکسن HPV را در صورت داشتن رابطه جنسی دریافت کنم؟

پاسخ مثبت است. همه دختران و پسران از سن 9 سالگی و بزرگسالان جوان، خواه تا به حال تماس جنسی داشته‌ اند یا نه، باید واکسن HPV را دریافت کنند.

 اگر قبلاً به HPV آلوده شده باشم آیا واکسن هنوز مفید است؟

بله همچنان مفید است. واکسن HPV می تواند از شما در برابر سایر گونه های HPV که در معرض آنها قرار نگرفته اید محافظت کند.

تزریق واکسن گارداسیل در مردان چه فوایدی دارد؟

مردان، HPV می تواند باعث بیماری های مختلفی مانند سرطان دهان و گلو، سرطان آلت تناسلی، سرطان مقعد و زگیل تناسلی شود. احتمال عفونت HPV در مردان به طور مداوم بالا است و با افزایش سن کاهش نمی یابد.

 

منبع:

https://health.ucdavis.edu/blog/cultivating-health/what-to-know-about-hpv-the-hpv-vaccine-and-cervical-cancer-screening/2024/04

https://www.unicef.org/eca/stories/what-know-about-hpv-vaccination

دکتر سارا بهروان

دکتر سارا بهروان

دکتر سارا بهروان موسس کلینیک ایوا در زمینه دکترای حرفه ای پزشکی از دانشگاه جندی شاپور اهواز فارغ التحصیل شد.
دکتر بهروان مطب خود را در زمینه خدمات پوست، مو و زیبایی، لاغری و لیزر در تهران دایر کردند و با 20 سال سابقه با تجهیزات و امکاناتی پیشرفته ارائه خدمات می کنند.
گذراندن دوره های تخصصی و آموزشی در زمینه
• درمان های چاقی عمومی و موضعی
• دارای مدرک ویژه تزریق فیلر و بوتاکس
• کربوکسی تراپی، لیفت نخ
• انواع لیزرهای پوست و مو

فرم مشاوره

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید. مشاوران کلینیک ایوا در کمترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس کلینیک ایوا

آدرس کلینیک ایوا: تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از میرداماد، خیابان منظرنژاد، پلاک 45 ، مجتمع یاس واحد 4

فرم مشاوره

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید. مشاوران کلینیک ایوا در کمترین زمان ممکن با شما تماس می گیرند.

×

سلام

برای چت در واتساپ کلیک کنید

×