دکتر سارا بهروان / درمانی پوست / دروغ های بزرگ در مورد زگیل تناسلی
زگیل تناسلی

دروغ های بزرگ در مورد زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یکی از بیماری های آمیزشی بسیار شایع است که مردان و زنان را در سنین مختلف درگیر می کند. با توجه به شیوع بالای این بیماری متاسفانه اطلاع رسانی کافی در رابطه با آن وجود ندارد و همین مسئله موجب شایعات زیادی شده است. این بیماری از طریق ویروس HPV به وجود می آید و تاکنون درمانی برای آن کشف نشده است. استفاده از واکسن می تواند تا 70 درصد از ابتلا به این بیماری پیشگیری کند و خصوصا مانع سرطانزایی آن شود. بنابراین به دروغ های بزرگ در رابطه با داروها و مکمل هایی که به عنوان درمان قطعی زگیل تناسلی منتشر می شوند، توجه نکرده و در صورت ابتلا برای درمان به پزشک مراجعه نمایید.

زگیل

زگیل تناسلی چیست؟ و چرا به وجود می آید؟

زگیل تناسلی یا زگیل های آنوژنیتال از شایع ترین بیماری های مقاربتی (STD) است که  توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این بیماری مسری پوستی از طریق تماس پوست به پوست، مقاربت دهانی، واژینال یا مقعدی منتقل می شود. اکثر افراد فعال جنسی به HPV مبتلا می شوند. هیچ درمانی برای این عارضه وجود ندارد و گزینه های درمانی محدود به مدیریت فیزیکی هستند. اکثر افرادی که به زگیل تناسلی مبتلا می شوند، هیچ علامت قابل مشاهده ای ندارند و گاهی اوقات مدت زمان قابل توجهی – هفته ها یا حتی ماه ها – پس از ابتلا به عفونت علائم ظاهر خواهد شد.

بخوانید: درمان زگیل تناسلی با لیزر co2 بدون احتمال بازگشت در یک جلسه +فیلم

لیست دروغ های بزرگ در مورد زگیل تناسلی؟

در رابطه با زگیل تناسلی شایعات و دروغ های زیادی وجود دارد که نباید به آنها توجه کنید و برای کنترل این بیماری بهتر است از پزشک کمک بگیرید.

• تنها جوانان به این بیماری مبتلا می شوند
  • این ویروس بسیار نادر است
  • فقط افراد با روابط جنسی متعدد به این ویروس مبتلا می شوند
  • افراد سالم به این بیماری مبتلا نخواهند شد
  • استفاده از کاندوم مانع ابتلا به این بیماری می شود
  • واکسن HPV از شما بطور کامل محافظت می کند
  • این بیماری تنها در خانم ها بروز می کند
  • زگیل یک بیماری داخلی است و در خون افراد وجود دارد
  • نباید از لیزر یا کرایوتراپی برای درمان آن استفاده کرد
  • پاورفیت و گانودرما درمان قطعی زگیل تناسلی هستند.
  • ابتلا به این ویروس مساوی با ابتلا به سرطان است
  • در هر سنی می توان واکسن HPV زد
  • فقط خانم ها باید واکسن HPV بزنند
  • اگر به این ویروس مبتلا شوید کارتان تمام است
  • فقط یک نوع ویروس HPV وجود دارد

زگیل

بخوانید: درمان قطعی زگیل صورت و بدن با کرایوتراپی

واقعیت های مهم در مورد زگیل تناسلی؟

زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی است که در افراد زیر 30 سال شایع تر است و مردان و زنان به یک اندازه در معرض ابتلا به آن هستند. اگرچه نمی توان بطور 100 درصد از آن پیشگیری کرد اما تزریق واکسن و استفاده از کاندوم می تواند کمک کننده باشد. شما می توانید زگیل ها را با لیزر و کرایوتراپی بردارید. استفاده از مکمل های تقویت ایمنی، مواد غذایی سالم و عدم استعمال دخانیات با بهبود سطح سلامتی در عدم ابتلا به این ویروس نقش دارد.

علائم اصلی زگیل تناسلی؟

زگیل تناسلی به شکل توده های کوچک و بزرگ برجسته همرنگ پوست روی نواحی تناسلی و مقعد مشاهده می شود. آنها ممکن است برجسته یا مسطح، تکی یا چندتایی باشند. زگیل ها در اکثر موارد علامتی ندارد اما ممکن است دچار خارش، خونریزی یا درد شوند.

زگیل تناسلی

بخوانید: درمان قطعی و سریع زگیل تناسلی با روش کرایوتراپی

راه های انتقال زگیل تناسلی

راه های انتقال متعددی برای زگیل تناسلی وجود دارد و همین باعث شیوع بالای آن بین افراد شده است. مهمترین راه انتقال HPV رابطه جنسی با پارتنر آلوده و تماس مستقیم پوست با آلت تناسلی، رابطه مقعدی و دهانی است.

علاوه بر این زگیل تناسلی می تواند از مادر آلوده در حین زایمان به نوزاد منتقل شود. در موارد نادر تزریق خون آلوده نیز می تواند باعث انتقال HPV شود. علاوه بر این تماس با مایعات بدن فرد مبتلا و همچنین وسایل شخصی مانند لباس زیر، حوله و ژیلت می تواند باعث انتقال آلودگی شود.

لازم به ذکر است وسایلی که در آرایشگاه ها و مراکز زیبایی استفاده می شوند در صورت عدم ضدعفونی صحیح می توانند باعث انتقال آلودگی شوند.

حتی بوسیدن اگر همراه با تماس لب ها و زبان باشد می تواند باعث انتقال این ویروس در موارد نادر شود. همچنین تخت های معاینه در مراکز درمانی، حمام عمومی و استخرهای شنا نیز به دلیل داشتن سطوح عمومی مشترک ممکن است در انتقال این ویروس نقش داشته باشند.

انواع زگیل

بخوانید: درمان لک صورت با لیزر co2 فرکشنال + هزینه آن

درمان زگیل تناسلی

بهترین درمان های قطعی زگیل تناسلی؟

هیچ درمان قطعی برای زگیل تناسلی وجود ندارد و پزشک بر اساس محل و گستردگی زگیل ها روش های مختلفی را به شما توصیه می کند. این درمان ها عبارتند از:

• استفاده از ژل ها یا کرم های ضد ویروس
  • کرایوتراپی با نیتروژن مایع
  • برداشتن زگیل ها با جراحی
  • از بین بردن زگیل ها با کوتر
  • جراحی زگیل ها با لیزر
  • استفاده از مکمل های تقویت ایمنی

درمان های غیر موثر و غیرعلمی زگیل تناسلی

درمان های خانگی و مکمل هایی که ادعا دارند این بیماری را درمان می کنند عملا غیر موثر هستند زیرا هیچ راهی برای درمان این ویروس وجود ندارد. با اینحال ممکن است فقط به صورت ظاهری زگیل ها را درمان کنند یا با تقویت سیستم ایمنی از شیوع بیشتر آن پیشگیری کنند. مثلا استفاده از سیر یا روغن درخت چای روی زگیل ها تاثیر چندانی در درمان این بیماری ندارد.

زگیل دهانی

بخوانید: علت بزرگ شدن لبه های واژن و درمان قطعی آن

زگیل تناسلی خطرناک است و باعث سرطان می شود؟

برخی از انواع ویروس های پر خطر HPV باعث ابتلا به سرطان خواهند شد. در ابتدا تصور بر این بود که این ویروس فقط باعث سرطان دهانه رحم می شود اما اکنون مشخص شده که این ویروس می تواند باعث سرطان مقعد، گلو، زبان، لوزه ها و آلت تناسلی مردان شود.

بهترین شیوه پیشگیری از زگیل تناسلی؟

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی به دلیل شیوع بالا و راههای انتقال آن بسیار دشوار است. با اینحال استفاده از کاندوم در رابطه جنسی، تزریق واکسن HPV، تقویت سیستم ایمنی بدن، پرهیز از روابط جنسی متعدد و تعهد در رابطه می تواند تا حدودی در پیشگیری از این بیماری مفید باشد.

زگیل دست

بخوانید:  هزینه لابیاپلاستی با لیزر و جراحی در تهران سال 1403

واکسن زگیل تناسلی (گارداسیل) موثر است؟

واکسن گارداسیل تنها از ۴ نوع رایج و پرخطر HPV جلوگیری کرده و تا 70% از فرد واکسینه شده در برابر این بیماری محافظت می کند. بنابراین تزریق واکسن نمی تواند ایمنی 100 درصدی ایجاد کند زیرا گونه های زیادی از این ویروس وجود دارد که تحت تاثیر واکسن قرار نمی گیرند.

کاندوم از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری می کند؟

کاندوم از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری نکرده اما احتمال آلوده شدن به این عفونت را کاهش می دهد. زیرا این ویروس از طریق تماس پوستی و مخاطی نیز قابل انتقال است و تنها از راه رابطه جنسی منتقل نمی شود.