دکتر سارا بهروان / خدمات لیزر / عوارض لابیاپلاستی که پزشکان نمی خواهند شما بدانید!
عوارض لابیاپلاستی

عوارض لابیاپلاستی که پزشکان نمی خواهند شما بدانید!

لابیاپلاستی باعث تغییر شکل و کاهش اندازه لابیاها برای بهبود راحتی و ظاهر دستگاه تناسلی می شود. این جراحی می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد و در عین حال ناراحتی های فیزیکی را کاهش خواهد داد. در حالی که این روش بی خطر در نظر گرفته می شود، عوارض جانبی موقت مانند بی حسی در ناحیه طبیعی است و به مرور زمان از بین می رود. بطور کلی عوارض جانبی لابیاپلاستی باید در عرض یک هفته کاهش یابد.

عوارض لابیاپلاستی با لیزر

لابیاپلاستی با لیزر اگرچه درد و خونریزی کمتری دارد اما بیماران اغلب تا دو هفته پس از جراحی ناراحتی های موقتی را تجربه می کنند. این مشکلات شامل چالش در هنگام ادرار کردن و نشستن است. در واقع فعالیت های ساده می توانند برای لحظه ای چالش برانگیز شوند.

کبودی، خونریزی، عفونت و جای زخم عوارض جانبی جدی تری هستند که ممکن است ظاهر شوند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

کاهش بالقوه در حساسیت دستگاه تناسلی یک نگرانی قابل توجه برای برخی از بیماران است. این کاهش حساسیت می تواند بر عملکرد جنسی و رضایت کلی تأثیر بگذارد.

لابیاپلاستی

عوارض لابیاپلاستی با تیغ

لابیاپلاستی با تیغ جراحی به دلیل برش هایی که در لابیاها انجام می شود عمل بسیار حساسی است و نیاز به دقت بالایی دارد. مهمترین عوارض لابیاپلاستی با تیغ عبارتند از:

آسیب عصبی

آسیب عصبی می تواند منجر به از دست دادن حساسیت یا ناراحتی مداوم شود. بیماران ممکن است تغییراتی را در احساس اطراف ناحیه جراحی تجربه کنند.

خونریزی و تورم

خونریزی یک نگرانی رایج پس از جراحی با تیغ است که اگر بیش از حد باشد،خطرناک است. تورم پس از جراحی طبیعی است اما باید با گذشت زمان کاهش یابد. تورم مداوم ممکن است نیاز به توجه بیشتری داشته باشد.

واکنش های بیهوشی

واکنش های بیهوشی یک عارضه نادر است و می تواند باعث ایجاد عوارض در حین جراحی شود. بیماران مبتلا به آلرژی باید به جراح خود اطلاع دهند.

لخته شدن خون

در لابیاپلاستی خطر ایجاد لخته خون در ورید وجود دارد که به عنوان ترومبوز شناخته می شود. این وضعیت جدی نیاز به مداخله پزشکی فوری دارد.

بخوانید: هزینه لابیاپلاستی با لیزر و جراحی در تهران سال 1403

آیا لابیاپلاستی خطرناک است؟

لابیاپلاستی با وجود کم تهاجمی بودن یک جراحی بزرگ است. مانند هر جراحی دیگری خطراتی وجود دارد که شامل درد خفیف، تورم، کبودی، ناراحتی فیزیکی، خشکی واژن و خستگی است. با اینحال اگر توسط یک جراح با تجربه و با استفاده از لیزر انجام شود قطعا خطرات کمتری در پی خواهد داشت.

عوارض لابیاپلاستی

احتمال مشکلات جنسی بعد از لابیاپلاستی وجود دارد؟

بسیاری از افراد پس از لابیاپلاستی در رابطه با از دست دادن حس جنسی خود نگران هستند. اگرچه در دوران نقاهت احساس شما در ناحیه تحت درمان تغییر خواهد کرد اما به مرور بازیابی می شود. با اینحال در صورتی که اعصاب ناحیه آسیب دیده باشد حساسیت پذیری واژن از دست خواهد رفت. سایر مشکلات جنسی بعد از لابیاپلاستی درد هنگام مقاربت و زخم در دهانه واژن است.

خشکی واژن بعد از لابیاپلاستی؟

اگرچه لابیاهای بزرگ ممکن است زیبایی ناحیه تناسلی را تحت تاثیر قرار دهند اما تغییر اندازه باعث تغییر عملکرد آنها خواهد. با کوچک شدن لابیاها نقش آنها که محافظت از دهانه واژن است دستخوش تغییر خواهد شد و با تغییر تعادل ph خشکی واژن بسیار محتمل است.

بخوانید: علت بزرگ شدن لبه های واژن و درمان قطعی آن

نکروز بعد از لابیاپلاستی؟

آسیب عصبی یکی از نگرانی های لابیاپلاستی است که می تواند منجر به از دست دادن حساسیت، درد مداوم یا نکروز ( بافت مردگی) در ناحیه تحت درمان شود. در این شرایط بافت مرده را باید با پانسمان درمان کرد یا آن را با جراحی برداشت.

لابیاپلاستی

عوارض لابیاپلاستی برای دختران باکره

عوارض لابیاپلاستی برای دختران باکره هیچ تفاوتی با خانم های دیگر ندارد. درد، خونریزی، خارش، سوزش و تغییر احساس از مهمترین عوارض لابیاپلاستی است.

مشکلات ادراری بعد از لابیاپلاستی؟

حدود 3 یا 4 ساعت بعد از لابیاپلاستی هنگام اولین ادرار شما حس درد، فشار و سوزش خواهید کرد که شدت این مشکلات بسته به نوع جراحی می تواند کمتر یا بیشتر باشد. پزشک معمولا با تجویز مسکن کمک می کند درد و ناراحتی شما کاهش یابد.

عوارض طولانی مدت لابیاپلاستی چیست؟

عوارض طولانی مدت لابیاپلاستی شامل عفونت های پیاپی در محل جراحی است که باید با آنتی بیوتیک درمان شود. کاهش میل جنسی یکی دیگر از عوارض طولانی مدت لابیاپلاستی است که به دلیل آسیب اعصاب یا کلیتوریس رخ می دهد. علاوه بر این ممکن است دچار دردهای مداوم و مقاوم به درمان شوید که به دلیل تحت کشش قرار گرفتن ناحیه تحت جراحی ایجاد می شود.

بخوانید: قبل عمل لابیاپلاستی این نکات مهم را باید بدانید

مراقبت های مهم جهت کاهش عوارض لابیاپلاستی

مراقبت های قبل و بعد لابیاپلاستی در کاهش عوارض بسیار حائز اهمیت است و کمک می کند زودتر بهبود یابید.

مراقبت های قبل لابیاپلاستی

• دو هفته قبل از لابیاپلاستی از مصرف الکل، دخانیات و داروهای ضد انعقاد خون خودداری کنید.
  • آزمایش های پزشکی لازم را انجام دهید.
  • استرس خود را کنترل کنید و تغذیه سالم داشته باشید.
  • 6 ساعت قبل جراحی از خوردن و آشامیدن خودداری کرده و ناشتا باشید.
  • لباس های تمیز و گشاد بپوشید و کمی زودتر به کلینیک مراجعه کنید.

مراقبت های بعد لابیاپلاستی

• از کمپرس سرد استفاده کنید: یک کیسه یخ را در یک پارچه تمیز بپیچید و آن را هر بار 15 دقیقه روی ناحیه قرار دهید. اینکار باعث کاهش التهاب و تسریع روند بهبودی می شود.
  • لباس های گشاد بپوشید: از لباس های تنگ مانند شلوار جین تنگ یا مایو خودداری کنید. شلوار ورزشی گشاد و لباس ‌ها یا دامن‌ های راحت را انتخاب کنید تا ناحیه تحت اصطکاک قرار نگیرد.
  • از فعالیت جنسی یا استفاده از تامپون خودداری کنید: 4 تا 6 هفته از برقراری رابطه جنسی یا استفاده از تامپون خودداری کنید. این فعالیت ها می توانند عوارض جانبی را بدتر کنند یا بهبودی را به تاخیر بیندازند.
  • استراحت کافی داشته باشید: بعد از جراحی استراحت کنید و از انجام فعالیت‌ های شدید، بلند کردن اجسام سنگین یا سایر فعالیت‌ هایی که فشار زیادی به بدن شما وارد می‌ کنند خودداری کنید.
  • با پیروی از این موارد حدود شش هفته پس از جراحی متوجه بهبودی خواهید شد و نتایج نهایی 3 تا 6 ماه پس از لابیاپلاستی مشخص می شود.